Samopoczucie psychiczne dziecka a dieta. 

Według Fundacji Zdrowia Psychicznego (Mental Health Foundation), dieta jest jednym z najbardziej niedocenionych wskaźników zdrowia psychicznego. Badania pokazały, że tłumienie negatywnych emocji oraz brak umiejętności radzenia sobie z nimi jest powiązane z nadmierną konsumpcją żywności – w szczególności produktów bogatych w tłuszcze oraz cukry – których spożycie wywołuje poczucie komfortu. Co więcej, nasz stan emocjonalny może wpłynąć na postrzeganie smaków i w przypadku negatywnych emocji jest to tłumienie słodkości. Jemy więc finalnie więcej i słodziej.

Mechanizm ten jest znany prawdopodobnie większości dorosłych osób – nic tak nie poprawia humoru podczas złego nastroju jak kubeczek lodów czy też dobra pizza. Jednak jest to dosyć niebezpieczne narzędzie poprawy samopoczucia, ponieważ mamy do czynienia z zależnością dwukierunkową. Cyklem, który napędza sam siebie. Emocje i stres doprowadzają do nadmiernej konsumpcji, co skutkuje otyłością powodującą zaburzenia metaboliczne, które z kolei pogłębiają nasze negatywne samopoczucie.

Badanie

Znając powyższy mechanizm, naukowcy postanowili przyjrzeć się relacji diety w stosunku do stanu psychicznego u dzieci.  W ocenie stanu psychicznego dziecka – badacze skupili się na czterech płaszczyznach:

  • poczucie własnej wartości, samoocena
  • relacje z rodzicami
  • problemy emocjonalne
  • relacje z rówieśnikami

Używając danych z badania IDEFICS, w którym udział wzięło ponad 7500 dzieci w wieku 2-9 lat, udało się zidentyfikować elementy mające znaczny wpływ na samopoczucie i stan emocjonalny dzieci.

Przyprzyjmy się wynikom badania:

Cukry rafinowane

Uznawane przez niektórych za najsłodszą truciznę. Według badaczy – nadmierne spożycie cukru obniża poczucie własnej wartości.

Warzywa i owoce

Istnieje korelacja spożycia warzyw i owoców (400-500 g dziennie) z dobrymi relacjami na liniach dziecko-rodzice oraz dziecko-rówieśnicy.

Tłuszcze nasycone

Ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych poprawia stan emocjonalny dziecka.

Waga nie gra roli

Wymienione elementy mają wpływ niezależnie od wagi dziecka – które wcale nie musi być otyłe, aby odczuwać negatywne skutki złego odżywiania. Prawidłowe żywienie dzieci jest warunkiem zdrowego rozwoju nie tylko fizycznego ale i umysłowego – dlatego należy zwracać szczególną uwagę na to, czym karmimy nasze pociechy!

Źródło: Bidirectional associations between psychosocial well-being and adherence to healthy dietary guidelines in European children: prospective findings from the IDEFICS study (https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-017-4920-5)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przepisz kod: *

Post Author: Redakcja