Stres

Stres przed maturą – jak sobie z nim radzić?

Każdego człowieka kiedyś dopada stres. Nie jest on zwłaszcza obcy licealistom – nic w tym dziwnego, matura bowiem to niezwykle ważny egzamin, mający wpływ na przyszłość i wymagający sporej wiedzy i umiejętności. Aby jednak uzyskać dobre rezultaty, liczy się nie tylko skuteczne opanowanie materiału, ale także zdolność zapanowania nad emocjami. Co zatem należy robić, aby poradzić sobie ze stresem przed egzaminem dojrzałości?

Stres jest bardzo złożoną reakcją naszego organizmu i może objawiać się na różne sposoby: zapewne nie raz doświadczyliście przyspieszonego bicia serca, bólu brzucha czy innych fizjologicznych symptomów oznaczających podenerwowanie. Każdy maturzysta chciałby jednak uniknąć tego rodzaju objawów, aby efektywnie wykorzystać czas na naukę. Przedstawiamy cztery proste porady, jak pokonać stres!

1) Uwierz w siebie!

Wiara w swoje możliwości to podstawa. W końcu nie na darmo uczyłeś/aś się tyle lat. Wmawiając sobie, że coś jest nie do zrobienia lub coś jest zbyt trudne, tylko zwiększasz swój poziom stresu. Lepiej naładować mózg optymistycznymi myślami. Pozytywne nastawienie to pierwszy krok nie tylko do tego, aby zwalczyć stres, ale także do skuteczniejszego osiągania wyznaczonych celów.

2) Ucz się!

Niestety bez uczenia się nie obędzie! Matura to egzamin z wiedzy i jest ona niezbędna, aby uzyskać satysfakcjonujące wyniki. Dlatego nie odkładaj nauki na ostatnią chwilę, tylko opracuj dobry, realny plan działania – podziel materiał i, jeśli to możliwe, ucz się w godzinach porannych, kiedy mózg najlepiej przyswaja informacje. I zapamiętaj: dobrze przygotowany maturzysta to spokojny maturzysta!

3) Rozmawiaj!

Wyrzucenie z siebie negatywnych emocji pomoże ci rozładować napięcie. Dlatego nie obawiaj się przyznać przed rodziną czy przyjaciółmi, że matura spędza ci sen z powiek. Kiedy już podzielisz się z innymi swoimi emocjami, na pewno poczujesz ulgę.

4) Zadbaj o chwilę wytchnienia!

Aby nauka była skuteczna, w twoim dziennych harmonogramie nie może też zabraknąć czasu na relaks. Zajmij się swoim hobby, idź na spacer, poćwicz fizycznie – każda przerwa w nauce wypełniona przyjemnościami pozwoli ci się odstresować. Maturzyści są jak sportowcy – po ciężkim treningu musi przyjść pora na odpoczynek i regenerację.

Stres to zjawisko bardzo dla nas niekorzystne, jednak możliwe do opanowania. Pozytywne nastawienie, dobre przygotowanie, właściwe ustalenie priorytetów oraz swobodne komunikowanie emocji to prosta droga do lepszego samopoczucia i obniżenia stresu. Dlatego zamiast snuć negatywne myśli, warto optymistycznie patrzeć w przyszłość.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przepisz kod: *

Post Author: Redakcja